Hjälp om du är nervös inför körprovet


"Före du ska utföra förarprovet, vill jag säga något meningsfullt och inspirerande, Jere, så…"
"…jag hoppas att du inte är för nervös över detta."
"Var det allt?" 
"När jag inte hittar på något meningsfullt och inspirerande, nöjer jag mig oftast med en självklarhet."

Nervositet hör till i de flesta provsituationer i livet. De flesta är nervösa inför körprovet eftersom resultatet ju är antingen den stora glädjen i att få sitt körkort – eller en stor besvikelse.

Lite nervositet är bara bra då den hjälper dig att skärpa dig och agera på toppen av din nivå.

Mindre lyckat är det ju när nervositeten förstör hela prestationen – om du blir så nervös att du inte kan prestera ens på din normala nivå, utan provet går åt skogen.

Du kan försöka lindra spänningen inför körprovet till exempel med följande tankar

  • Jag kan det här eftersom min lärare tycker att jag är klar för provet.
  • Körprovet är egentligen inte annorlunda än vilken annan körtimme som helst.
  • Genom körprovet testas mina förarfärdigheter: om jag är klar som förare, klarar jag också provet
  • om inte, får jag pröva på nytt.
  • Examensmottagaren är inte min fiende utan endast en vanlig människa vars jobb är att bedöma min körförmåga.
  • Examensmottagaren har sett alla slags körkortsaspiranter, jag är inte unik.
  • Över 160 000 personer klarar körprovet varje år, så varför skulle inte jag också göra det?
  • Nervositeten hör sannolikt ihop med väntandet på körprovet. När provet väl börjar får man annat att tänka på och spänningen släpper.
  • Examensmottagaren ser spända körkortsaspiranter varje dag, så personen kan garanterat uppföra sig och tala lugnande.
  • Om jag gör bort mig är det dock "bara" ett körkort och inte till exempel hjärnkirurgi eller bombdesarmering.
  • Jag är verkligen glad när jag klarar det och får starta resten av mitt liv som en kompetent förare. Körprovet är den sista, lilla etappen på färden.
  • Spänning är den lindrigaste graden av rädsla och går att leva med – den kan till och med medföra något positivt. Skräck inför körprovet vore vara något helt annat!

Andra fantasiövningar

Dessutom kan du tillämpa spänningsupplösande fantasiövningar som du prövat och märkt att fungerat i andra situationer i livet. Exempel

  • Djup och lugn andning hjälper dig att slappna av rent fysiologiskt. Examensmottagaren har sett många körprovsaspiranter som du – du behöver inte skämmas!
  • Ofta hjälper det att inte hålla spänningen inom sig. Du kan alldeles bra berätta för examensmottagaren att du är fasligt nervös. Han eller hon hjälper dig säkert efter bästa förmåga!
  • Du kan tänka på något trevligt ställe eller någon behaglig situation, som får dig på gott humör. Eller dra en vits, skrattet är befriande i alla lägen!
  • Tänk noga igenom de viktiga "ritualerna" innan du startar: kontrollera inställningarna av sätet och speglarna, försäkra dig om att du tar på dig bilbältet… kanske det att du gör dessa enkla saker redan utlöser den värsta spänningen – du kan!