Apua ajokoejännitykseen

Jännitys kuuluu useimmissa elämän koetilanteissa asiaan. Ajokoe jännittää kovasti useimpia kokelaita, koska lopputulos on joko riemullinen ajokortin saaminen – tai suuri pettymys.

Jännityksen voi toivottaa tervetulleeksi silloin, kun se auttaa tsemppaamaan, skarppaamaan ja toimimaan parhaalla osaamisensa tasolla.

Haitalliseksi jännitys muodostuu, kun jännittäminen pilaa suorituksen – jos jännityksen vuoksi ei pysty suoriutumaan edes normaalilla tasollaan vaan kaikki menee pieleen.

Ajokoejännitystä voi pistää kuriin esimerkiksi seuraavanlaisilla ajatuksilla

  • Minä osaan jo, koska opettajani mielestä olen valmis ajokokeeseen.
  • Ajokoe ei ole oikeastaan ihmeemmin erilainen kuin mikä tahansa muu ajotunti.
  • Ajokoe testaa kuljettajantaitojani: jos olen valmis kuljettaja, pääsen kyllä läpi.
  • Jos en pääse läpi, voin yrittää uudestaan.
  • Tutkinnon vastaanottaja ei ole viholliseni, vaan tavallinen ihminen, jonka ammattina on ajotaidon arvioiminen.
  • Tutkinnon vastaanottaja on kokenut kaikenlaisia ajokokelaita; tilanteeni ei ole ainutlaatuinen.
  • Yli 160 000 suoriutuu ajokokeesta vuosittain, miksen minäkin?
  • Hyvin todennäköisesti jännitys liittyy lähinnä ajokokeen odottamiseen. Kun koe alkaa, tulee kuitenkin muuta ajateltavaa ja jännitys häviää.
  • Tutkinnon vastaanottaja näkee jännittäviä kokelaita päivittäin; hän osaa käyttäytyä ja jutella rauhoittavasti.
  • Jos mokaan, kyse on kuitenkin "vain" ajokortista, eikä esimerkiksi aivokirurgisesta toimenpiteestä tai pommin purkamisesta.
  • Olen tosi iloinen kun onnistun ja pääsen aloittamaan loppuelämäni pätevänä kuljettajana. Ajokoe on viimeinen, pieni etappi matkalla.
  • Jännitys on pelon lievin aste ja sen kanssa voi elää – sen voi jopa ottaa positiivisena asiana. Ajokoekauhu olisi jo ihan toinen juttu!

Muita mielikuvia

Lisäksi voit soveltaa muissa elämäntilanteissa hyviksi havaitsemiasi, jännitystä hallitsevia mielikuvaharjoitteita. Esimerkkejä:

  • Syvään ja rauhallisesti hengittäminen edesauttaa rentoutumista puhtaan fysiologisesti. Tutkinnon vastaanottaja on nähnyt kaltaisiasi ajokokelaita usein – ei tarvitse hävetä!
  • Usein auttaa, jos ei pidä jännitystä sisällään. Voit hyvin kertoa tutkinnon vastaanottajalle, että nyt jännittää kamalasti. Hän varmasti auttaa parhaansa mukaan!
  • Voit ajatella jotakin mieluisaa paikkaa tai tilannetta, josta tulee hyvä mieli. Tai murjaise vitsi, nauru vapauttaa tilanteessa kuin tilanteessa!
  • Paneudu huolellisesti tärkeisiin "rituaaleihin" ennen ajoon lähtöä: tarkasta istuimen ja peilien säädöt, varmista että turvavyö on kiinni… ehkäpä näistä helpoista asioista suoriutuminen laukaisee jo pahimman jännityksen – sinä osaat!