Olemme avoinna ja palvelemme normaalisti. Ajankohtaisesta koronavirustilanteesta johtuen, mikäli olette yli 70-vuotias, kuulutte muuhun riskiryhmään tai tunnette itsenne sairaaksi tai huonovointiseksi, suosittelemme perumaan tai siirtämään ajanvarauksen puhelimitse ilman lisäkustannuksia.

Apua ajokoejännitykseen

Jännitys kuuluu useimmissa elämän koetilanteissa asiaan. Ajokoe jännittää kovasti useimpia kokelaita, koska lopputulos on joko riemullinen ajokortin saaminen – tai suuri pettymys.

Jännityksen voi toivottaa tervetulleeksi silloin, kun se auttaa tsemppaamaan, skarppaamaan ja toimimaan parhaalla osaamisensa tasolla.

Haitalliseksi jännitys muodostuu, kun jännittäminen pilaa suorituksen – jos jännityksen vuoksi ei pysty suoriutumaan edes normaalilla tasollaan vaan kaikki menee pieleen.

Ajokoejännitystä voi pistää kuriin esimerkiksi seuraavanlaisilla ajatuksilla

  • Minä osaan jo, koska opettajani mielestä olen valmis ajokokeeseen.
  • Ajokoe ei ole oikeastaan ihmeemmin erilainen kuin mikä tahansa muu ajotunti.
  • Ajokoe testaa kuljettajantaitojani: jos olen valmis kuljettaja, pääsen kyllä läpi.
  • Jos en pääse läpi, voin yrittää uudestaan.
  • Tutkinnon vastaanottaja ei ole viholliseni, vaan tavallinen ihminen, jonka ammattina on ajotaidon arvioiminen.
  • Tutkinnon vastaanottaja on kokenut kaikenlaisia ajokokelaita; tilanteeni ei ole ainutlaatuinen.
  • Yli 160 000 suoriutuu ajokokeesta vuosittain, miksen minäkin?
  • Hyvin todennäköisesti jännitys liittyy lähinnä ajokokeen odottamiseen. Kun koe alkaa, tulee kuitenkin muuta ajateltavaa ja jännitys häviää.
  • Tutkinnon vastaanottaja näkee jännittäviä kokelaita päivittäin; hän osaa käyttäytyä ja jutella rauhoittavasti.
  • Jos mokaan, kyse on kuitenkin "vain" ajokortista, eikä esimerkiksi aivokirurgisesta toimenpiteestä tai pommin purkamisesta.
  • Olen tosi iloinen kun onnistun ja pääsen aloittamaan loppuelämäni pätevänä kuljettajana. Ajokoe on viimeinen, pieni etappi matkalla.
  • Jännitys on pelon lievin aste ja sen kanssa voi elää – sen voi jopa ottaa positiivisena asiana. Ajokoekauhu olisi jo ihan toinen juttu!

Muita mielikuvia

Lisäksi voit soveltaa muissa elämäntilanteissa hyviksi havaitsemiasi, jännitystä hallitsevia mielikuvaharjoitteita. Esimerkkejä:

  • Syvään ja rauhallisesti hengittäminen edesauttaa rentoutumista puhtaan fysiologisesti. Tutkinnon vastaanottaja on nähnyt kaltaisiasi ajokokelaita usein – ei tarvitse hävetä!
  • Usein auttaa, jos ei pidä jännitystä sisällään. Voit hyvin kertoa tutkinnon vastaanottajalle, että nyt jännittää kamalasti. Hän varmasti auttaa parhaansa mukaan!
  • Voit ajatella jotakin mieluisaa paikkaa tai tilannetta, josta tulee hyvä mieli. Tai murjaise vitsi, nauru vapauttaa tilanteessa kuin tilanteessa!
  • Paneudu huolellisesti tärkeisiin "rituaaleihin" ennen ajoon lähtöä: tarkasta istuimen ja peilien säädöt, varmista että turvavyö on kiinni… ehkäpä näistä helpoista asioista suoriutuminen laukaisee jo pahimman jännityksen – sinä osaat!